Behandelingen

Een gezond gebit draagt bij aan een goede lichamelijke gezondheid. Om uw gebit gezond te houden en/of om grotere problemen in de toekomst te voorkomen, is het belangrijk om regelmatig uw gebit te laten controleren door uw tandarts. Wij adviseren u om twee keer per jaar op controle te komen bij ons. Gedurende deze controle wordt uw gebit door de tandarts gecontroleerd op gaatjes, conditie van uw tandvlees, de randafsluiting van vulingen, de aanwezigheid van tandsteen en mogelijke aanwezige ontstekingen.

Goede mondzorg begint met preventie

Uw gebit verdient optimale preventie. Het voorkomen van tandplak begint bij een goede mondverzorging. Tandplak bestaat uit bacteriën die gaatjes en tandvleesontstekingen kunnen veroorzaken. Het voorkomen van gaatjes en ontstekingen is beter dan het genezen.

Esthetische tandheelkunde resulteert in een mooier gebit en een verzorgde straling. Bij esthetische tandheelkunde gaat het om hoe uw gebit er uitziet en hoe we uw gebit mooier kunnen maken, met als resultaat:

• rechtere tanden
  • wittere tanden
  • mooier gebit
  • verzorgde uitstraling

Met facings kunnen we dit onder meer bereiken. Een facing is een soort laagje dat we op een tand kunnen plakken. De vorm en kleur van een facing kan volledig worden aangepast. Met facings kunnen we aanpassingen doen aan de vorm van uw gebit doen. De meeste mensen vinden een gebit mooier zonder afgebroken hoekjes of een spleetje tussen de tanden.

Met facings werken we afgebroken hoekjes of spleetjes onopvallend weg. U krijgt rechte tanden en een mooi gebit. De ultradunne facings zijn ook ideaal voor het witten van uw tanden. Zo krijgt u weer mooie tanden en een stralend gebit.

Bij een behandeling met facings zijn twee verschillende mogelijkheden:

• composiet
  • porseleinen facing

Welke optie voor u het meest geschikt is bepalen we tijdens de intake.

Elk gebit is anders. Een behandeling met facings begint daarom altijd met een persoonlijk adviesgesprek. Een van onze tandartsen gaat uw gebit bekijken en adviseert u de mogelijkheden.

Wat is een tandheelkundig implantaat?
Tandheelkundige implantaten zijn kunstmatige wortels voor tanden en kiezen. Ze worden in de kaak aangebracht in plaats van de natuurlijke wortel en houden uw vervangende tanden of kiezen stevig op hun plaats. Tandheelkundige implantaten bieden geschikte persoonlijke oplossingen voor problemen met ongezonde tanden en kiezen en maken daarmee een betere kwaliteit van leven mogelijk. Ze vormen een ideaal alternatief voor conventionele prothese, want ze blijven vele jaren langer stevig op hun plaats.

Voordelen van tandheelkundige implantaten zijn:

• Er hoeven geen gezonde elementen weggeslepen te worden.
  • Kronen, Bruggen of prothese worden stevig verankerd in de kaak.
  • De kauwfunctie en het uiterlijk worden hersteld.
  • Botverlies doordat er te weinig druk wordt uitgeoefend, wordt voorkomen.
  • Geen gevoel iets vreemds in de mond te hebben.
  • Praten, eten en proeven zoals u dat met uw eigen tanden kunt.
  • Vele jaren een betere kwaliteit van leven.

Voorwaarden en risico’s bij tandheelkundige implantaten zijn:

• Gezonde kaak en voldoende bot moet aanwezig zijn.
  • Goede mondhygiëne is belangrijk
  • In geval van hoge bloeddruk, diabetes, e.d. is een medisch onderzoek in overleg met de tandarts eventueel noodzakelijk.

Voorbeelden van indicaties:

• Tandheelkundig implantaat voor een enkel element (zie het tweede plaatje hierboven). Als u maar één element mist, laat de restauratie met een implantaat de aangrenzende gebitsdelen intact. Met een conventionele brug zouden deze elementen afgeslepen worden en met een kroon bedekt worden.
  • Grote openingen of zelf een kaak waar veel tot alle elementen missen (zie het derde plaatje hierboven). Op meerdere implantaten kunnen een brug of zelfs een gehele prothese worden geplaatst. Deze constructies zijn zeer stabiel en zorgen voor een evenwichtige drukverdeling.

Hoe worden implantaten geplaatst?
Het plaatsen van tandheelkundige implantaten in de kaak vindt normaal gesproken plaats in de tandartspraktijk en is te vergelijken met het trekken van een kies. Het wordt met een plaatselijke verdoving uitgevoerd. De behandeling vindt plaats onder steriele omstandigheden in de praktijk. Met een speciale boor wordt een gat gemaakt. Het implantaat kan dan eenvoudig geplaatst worden. Dankzij de verdoving is dit geen pijnlijke behandeling. Om zwelling te voorkomen wordt het operatiegebied na de behandeling gekoeld en de implantoloog schrijft een ontstekingsremmend medicijn of een pijnstiller voor. In het begin kan er nog geen kracht op een implantaat worden uitgeoefend en plaatst de implantoloog een zacht blijvende voering. Nadat de implantaten zijn vastgegroeid (meestal duurt dit 2 tot 9 maanden), kan het passen en aanbrengen van de uiteindelijke prothese plaatsvinden.

Tanden en kiezen bestaan uit een kroon en één of meer wortels. De kroon is het deel dat u ziet. De wortels ziet u niet. Die zitten onder uw tandvlees in de kaak verankerd. In iedere wortel loopt een kanaal, het wortelkanaal. Hierin zitten zenuwvezels en kleine bloedvaten. Dit levend weefsel wordt ook wel pulpa genoemd. Als het weefsel ontstoken is of ontstoken is geweest, voert de tandarts een wortelkanaalbehandeling uit.

Waardoor ontstaat ontstoken tandweefsel?
Door tandbederf of door een lekkende vulling kan uw tandweefsel ontstoken raken. Een harde klap op uw tand kan ook een aanleiding zijn. Bacteriën zijn meestal de veroorzakers van de ontsteking. Voelen uw tanden of kiezen gevoelig aan bij het drinken van koude of warme dranken? Dat kan een eerste signaal zijn. Soms geeft de ontsteking geen klachten, maar ook hevige pijnklachten komen voor. Uw tandarts moet het ontstoken tandweefsel verwijderen, anders zal het afsterven. Wanneer het tandweefsel niet wordt verwijderd, kan de ontsteking zich naar uw kaakbot uitbreiden. Hierdoor kan kaakbot rondom de tanden en kiezen verloren gaan. Uiteindelijk kan zoveel kaakbot verdwijnen dat de tanden en kiezen los gaan staan of zelfs uitvallen. U merkt een kaakbotontsteking bij het dichtbijten. Uw tand of kies kan dan te hoog aanvoelen.

Wat gebeurt er tijdens een wortelkanaalbehandeling
Tijdens een wortelkanaalbehandeling verwijdert de tandarts het ontstoken tandweefsel. Ontstoken tandweefsel geneest niet meer. Het is een onomkeerbaar proces. Daarom haalt uw tandarts het ontstoken weefsel weg. Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel kanaal- of zenuwbehandeling genoemd.

De wortelkanaalbehandeling
De wortelkanaalbehandeling gebeurt onder plaatselijke verdoving als uw tandweefsel nog (gedeeltelijk) ‘levend’ is. Een verdoving is soms niet nodig als uw tandweefsel al is afgestorven. Vaak maakt uw tandarts een of meer röntgenfoto’s. Zo heeft hij een goede controle over het verloop van de behandeling. Uw tandarts maakt eerst uw tand of kies open en verwijdert het ontstoken weefsel. Daarna reinigt hij het kanaal met kleine vijltjes en spoelt hij het met een desinfecterende spoelvloeistof. Vervolgens worden de kanalen gevuld. Na de wortelkanaalbehandeling maakt uw tandarts uw tand of kies weer dicht met een vulling. Als de kies is verzwakt, kan een kroon nodig zijn. Een tand of kies die op deze wijze is behandeld, kan nog lange tijd mee.

Kan een wortelkanaalbehandeling bij iedere tand of kies worden uitgevoerd?
Soms kan uw tandarts geen wortelkanaalbehandeling uitvoeren, omdat er bijkomende problemen zijn. Het kan voorkomen dat de tand of kies moet worden verwijderd. Met uw tandarts kunt u de mogelijke oplossingen bespreken voor de vervanging van uw verloren tand of kies. Denk bijvoorbeeld aan een brug

Is een wortelkanaalbehandeling pijnlijk?
Een wortelkanaalbehandeling is met een verdoving meestal niet pijnlijk.

Hoe lang duurt een wortelkanaalbehandeling
De duur van een wortelkanaalbehandeling is afhankelijk van het aantal wortelkanalen. Tanden hebben meestal één wortel. Kiezen hebben er vaak meer. De behandelingstijd varieert daarom van een half tot anderhalf uur. Vaak kan de tandarts de wortelkanaalbehandeling in één keer afmaken. Soms moet u een aantal keren terugkomen.

Geeft een wortelkanaalbehandeling napijn
Na het reinigen van de wortelkanalen kunt u eventueel napijn krijgen, die enkele dagen kan aanhouden. U kunt de napijn met een goede pijnstiller onderdrukken. Een antibioticum is meestal niet nodig.

Verkleurt een tand of kies na een wortelkanaalbehandeling?
Een tand of kies verkleurt meestal niet na een wortelkanaalbehandeling. Als er toch enige verkleuring ontstaat, kan uw tandarts die meestal verhelpen. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Vraag uw tandarts om advies.

Belangrijk:

• Een wortelkanaalbehandeling is het laatste redmiddel van uw tand of kies.
  • Een wortelkanaalbehandeling is geen garantie dat de ontsteking over gaat of dat de tand of kies niet alsnog verloren gaat.
  • Indien u na enkele dagen pijn blijft houden aan de behandelde tand of kies, dient u contact op te nemen met de tandarts.

Wat te doen na het verwijderen of trekken van tanden en/ of kiezen( ook wel extractie genoemd):

Wat normaal is na het verwijderen van tanden en / of kiezen is dat het wat kan nabloeden, wat temperatuursverhoging kunt hebben, zwellen( soms aanzienlijk), het niet goed kunnen openen van de mond en pijnklachten.

Als u pijnstilling wilt gebruiken, kunt u deze het beste innemen voordat de verdoving is uitgewerkt. Het beste kunt u géén aspirine gebruiken / slikken, maar Paracetamol 500 mg of Brufen 400 mg of 600 mg etc.

Vermijd spoelen (zeker de eerste 2 dagen) omdat de kans groot is dat u de wondprop uitspoelt waardoor het kan gaan ontsteken en dus de wondgenezing niet bevordert.

Vanaf de tweede dag de tanden en kiezen bij de wond 3x per dag voorzichtig poetsen met een kleine, zachte tandenborstel (niet op de hechtingen).

Vermijd melkproducten zoals pap of yoghurt etc., dit geeft meer slijm wat de wondgenezing vertraagt.

U kunt het beste drinken twee uur na de behandeling, in ieder geval als de verdoving is uitgewerkt. Probeer later op de dag (als de verdoving is uitgewerkt) te eten aan de zijde waar niets verwijderd / getrokken is.

Bij een volledige/ totaal extractie kunt u voorzichtig vloeibaar voedsel nemen (maar niet te warm of te koud). Bij een volledige/ totaal extractie de prothese 12/ 24 uur niet uitnemen (tot de volgende controle). De prothese drukt namelijk de wonden dicht.

Roken is niet goed voor de wondgenezing. Vermijd dit tenminste de eerste vijf uur.

Beperk op de dag van het verwijderen / trekken zware lichamelijke arbeid / handelingen. Gelieve niet te sporten of in de zon te zijn.

Vermijd de eerste 24 uur alcohol omdat alcohol het nabloeden bevordert.

Bij een stevige nabloeding kunt u een knoop in een zakdoek (schoon) maken, deze op de wond leggen en erop dicht bijten, ongeveer 30 minuten.

Indien na 4 uur het bloeden nog niet stopt neem dan contact op met uw tandarts (040 – 242 54 54 tijdens kantooruren) of de dienstdoende tandarts (0900 54 377 45 buiten kantooruren / in het weekend).

Bij onduidelijkheid of twijfel: altijd contact met de praktijk opnemen!